Percutian Percuma Ke Bangkok dan Hua Hin

Baru-baru ini pada 27 Jul – 30 Jul 2018, pihak RHB Asset Management telah menaja sebuah percutian percuma ke Bangkok dan Hua Hin selama 4 hari 3 malam.  Percutian ini diberikan khas untuk perunding-perunding unit amanah baharu dibawah RHB Asset Management yang telahpun memberikan pencapaian yang memberangsangkan sepanjang tahun 2017.
Percutian ke Bangkok dan Hua Hin ini dinamakan Regional Sales Convention 2017.  Apa yang menariknya, target yang diberikan untuk percutian percuma ini tidaklah banyak bersesuaian dengan pengkhususan yang diberikan hanya untuk perunding-perunding baharu.  Perunding-perunding baharu cuma dikehendaki mengumpul RM500,000 jumlah pelaburan sepanjang tahun 2017.  Sungguh mudah sekali.
Disebabkan jumlah yang layak agak ramai, maka percutian ini dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan A dan kumpulan B.  Kumpulan A bercuti lebih awal sehari dan pulang lebih awal sehari dari Kumpulan B.  Saya turut serta menyertai percutian ini bagi menemani perunding-perunding di bawah jagaan saya yang telahpun layak.
Saya rasa cukup gembira melihat mereka sangat-sangat enjoy dengan percutian bertaraf 5 Bintang ini.  Bagi semua perunding RHB Asset Management, percutian yang paling utama adalah Premier Sales Convention yang mana perunding dikehendaki mengumpulkan pelaburan berjumlah RM2,000,000 bagi melayakkan mereka untuk bercuti.  Percutian itu pastinya lebih mewah dan destinasinya lebih jauh.  Untuk pencapaian pada tahun 2017, RHB Asset Management membawa kami bercuti ke Munich selama seminggu.  Semoga mereka yang berjaya dan menikmati percutian Regional Sales Convention ini merasa teruja dan lebih bersemangat untuk melayakkan diri mereka ke Premier Sales Convention RHB Asset Management yang akan membawa semua perunding ke Paris pada tahun hadapan.
HARI PERTAMA
Kami bertolak ke Bangkok menaiki pesawat Thai Airways dengan layanan yang cukup menarik bersesuaian dengan taraf penerbangan 5 bintang mereka.  Pesawat TG416 mengambil masa lebih kurang 2 jam dari KLIA ke Suvarnabumi Airport di Bangkok.

Sesampainya di airport, kami dijemput oleh ejen pelancongan yang dilantik khas oleh pihak RHBAM.  Kami kemudiannya dibawa menaiki tourist coach ke Hua Hin. Perjalanan ke Hua Hin mengambil masa lebih kurang 4 jam kerana keadaan jalan yang agak sesak.  Setibanya kami di Hua Hin lebih kurang jam 8 malam, kami dijamu disebuah restoran makanan laut.  Menu makanan yang dihidangkan memang terlalu banyak sehingga semuanya kekenyangan.  Thailand terkenal dengan makanan masakan Thai yang sedap, apatah lagi apabila kami dapat menikmati makanan Thai yang asli atau authentic.
Selesai makan kami dibawa berjalan-jalan ke pasar malam.  Disebabkan kepenatan berada di dalam bas dan kapal terbang serta perjalanan yang agak jauh, kami mengambil peluang untuk mengurut kaki di pusat-pusat urutan yang bertebaran seperti cendawan tumbuh di pasar malam tersebut.  Harga urutan sejam sangat murah iaitu BHT100 atau RM12.00.  Kami diberi masa selama sejam untuk berada di sana dan kemudian kami dihantar ke hotel yang ditempah khas oleh pihak RHBAM iaitu The Imperial Hua Hin Beach Resort.  Proses check in sangat senang, sampainya di hotel semua kunci beserta nama kami sudahpun tersedia.  Apa lagi semua masuk ke bilik dan terus beradu kerana kepenatan.
HARI KEDUA

Keesokan paginya kami bersarapan di hotel sebelum menaiki bas menuju ke tempat-tempat menarik sekitar Hua Hin. Tempat pertama yang kami pergi adalah Huahin Sam Phan Nam Floating Market.  Di Thailand floating market sangatlah terkenal dan hampir ada di semua tempat. Di sini terdapat banyak makanan, buah-buahan, pakaian dan barangan cenderahati yang cukup murah.  Sejam lebih berada di sana kami berpeluang shopping dan menaiki boat meronda kawasan floating market.
Kemudiannya kami dihantar ke sebuah restoran tempatan untuk menikmati makan tengahari. Seperti yang dijangka, makan tengahari kali ini pun cukup banyak lauk pauk.  Habis sahaja makan tengahari kami dihidangkan pula dengan pulut mangga dan durian Thai yang sangat sedap.
Selesai makan, kami di bawa ke Swiss Sheep Farm.  Ini merupakan theme park yang berkonsepkan pertanian di mana pengunjung boleh memberi makan kepada kambing biri-biri yang ada di sana disamping terdapat beberapa tempat menarik untuk bergambar.  Selepas itu kami bertolak ke Santorini Park di Hua Hin.  Ini merupakan pusat membeli belah berkonsepkan Pulau Santorini yang terletak di Greece.  Santorini terkenal dengan pulau yang mempunyai bangunan dengan hanya dua warna iaitu biru dan putih. Selesai bergambar di Santorini Park kami menaiki bas dan bertolak ke Bangkok untuk makan malam bersama Kumpulan A atau ‘Get Together Dinner’.

GET TOGETHER DINNER
Setibanya kami di Bangkok, kami singgah dulu bersolat di sebuah masjid di tengah-tengah bandaraya Bangkok.  Di Bangkok ini tidak begitu susah untuk mencari masjid kerana umat Islamnya agak ramai.  Selesai bersolat, kami menuju ke Chao Praya Princess Cruise untuk menikmati makan malam bersama-sama Kumpulan A.  Sebelum menaiki kapal kami diminta untuk bergambar bersama dengan penyambut tetamu cruise tersebut.
Suasana di dalam kabin kapal sungguh mewah.  Kami bertuah kerana semua urusan makanan diuruskan oleh pihak RHBAM supaya ianya halal.  Kami dihiburkan dengan live band semasa menikmati juadah makan malam yang dihidangkan secara buffet.  Selesai makan kami lepak-lepak di dek kapal.
Cruise tersebut kemudiannya telah sampai ke pelabuhan apabila semua orang telahpun selesai makan dan menikmati suasana di atas cruise yang cukup menarik terutamanya apabila kami dapat melihat bangunan-bangunan di kotaraya Bangkok yang dilimpahi cahaya lampu yang sungguh indah.

Namun begitu kami tidak dibenarkan keluar setelah semua tetamu-tetamu lain turun dari cruise tersebut.  Ada kejutan katanya.  Kami kemudiannya telah di bawa ke tengah-tengah sungai Chao Praya yang besar itu.  Di dalam kegelapan, kami melihat sebuah kapal dengan cahaya bertulis RHBAM berada di tengah-tengah sungai yang gelap.  Tiba-tiba bunga api melayang ke udara dengan tulisan RHB Asset Management dan diikuti dengan bunga api yang menarik dilantunkan ke udara.  Terasa diri kami ini sangat-sangat istimewa dengan layanan yang sungguh memukau oleh RHBAM.
Selesai makan malam, kami terus pulang ke hotel. Kali ini hotel kami adalah di Centre Point Hotel Pratunam.  Bilik yang diberikan kepada kami agak besar, siap dengan ruangan pantry dan peti sejuk.  Mewah sekali hotel ini.  Hotel ini dipilih kerana perunding-perunding RHBAM meminta agar pihak pengurusan memilih hotel di tengah-tengah bandar untuk memudahkan kami berjalan free and easy pada sebelah malam.

HARI KETIGA
Selesai bersarapan pagi, kami telahpun dibawa untuk bershopping di Chartuchak Weekend Market.  Kalau pergi ke Bangkok dan tidak singgah ke Chatuchak ni memanglah rugi. Tempat ini sangat-sangat besar. Terdapat lebih 8,000 kedai di Chatuchak ni!! Dari sekecil-kecil barang, gerai makanan sehinggalah ke kedai-kedai menjual perabot cantik dan aksesori yang berharga ribuan ringgit.  Kebanyakan hotel datang membeli perabot di sini kerana ianya cantik, unik dan murah.  Ketika saya bekerja di Golden Lounge, Malaysia Airlines, kami juga datang ke sini untuk membeli tray, kotak tisu, tong sampah dan sebagainya.

Saya banyak membeli cenderahati untuk kawan-kawan, saudara mara dan downline saya di RHBAM dan Hong Leong MSIG Takaful.  Ianya sangat-sangat murah berbanding dengan harga di Malaysia.  Hampir 5 kali ganda lebih murah!
Kemudian kami telah berkumpul dibawa ke Gem Gallery iaitu tempat menjual batu permata, barang kemas dan aksesori yang menarik.  Memang murah dan sangat-sangat memukau kecantikan batu permata di situ. Ramai perunding-perunding RHBAM mengambil peluang untuk bershopping di situ.  Ada juga yang hanya window shopping sahaja.
Setelah selesai bershopping di Gem Gallery, kami telahpun dibawa ke MBK Centre untuk bershopping.  Harga barangan di sana tersangatlah murah.  Aksesori handphone, gajet, beg troli, pakaian, makanan semuanya murah!!  Memang rambang mata kami kelihatnya.  Pada mulanya saya hanya menukar RM500 untuk ke Bangkok kerana tidak berniat untuk bershopping.  Namun, iman saya kalah. Hehehe…  Terpaksalah swipe credit card…
Habis sahaja shopping kami di bawa ke tingkat atas di mana terdapatnya restoran makanan laut yang halal milik orang Islam.  Seperti biasa, makanan yang dihidangkan terlalu banyak sehingga kami tidak lagi mampu untuk menghabiskannya.  Selesai makan kami pulang ke hotel.

Pada sebelah malamnya kami mengambil Grab untuk menyinggah di Hard Rock Cafe.  Biasalah, kalau pergi ke negara luar pasti nak beli T-Shirt Hard Rock dari sana sebagai koleksi.  Kami pergi agak lewat, iaitu pukul 11 malam.  Selesai shopping, kami singgah sekejap untuk melihat live band di dalam Hard Rock cafe sebelum ianya di tutup pada jam 12 malam.

HARI KE EMPAT
Ini merupakan hari terakhir kami di sini.  Selesai sahaja bersarapan kami telahpun di bawa ke Healthland untuk menikmati Thai Massage.  Teknik urutan di sini adalah berlapik iaitu mereka tidak menyentuh tubuh kita.  Namun begitu teknik urutan sangatlah sedap sehingga kami tertidur ketika diurut.  Tempat ini juga cukup besar dan menarik.  Di kawasan lobinya pula mereka menjual ‘body care’ yang berteraskan aroma terapi dan spa.  Selesai sahaja mengurut selama 2 jam yang dibiayai sepenuhnya oleh pihak RHBAM, kami dibawa menaiki bas untuk ke Lapangan Terbang Suvarnabhumi.
Di sana kami check in dan menikmati makan tengahari sebelum berlepas pulang menaiki Thai Airway TG417.  Walaupun trip ini cuma 4 hari namun pengalaman yang kami alami sangatlah hebat.  Terima kasih RHBAM di atas layanan yang hebat ini.  Insya Allah, semoga kami dapat ke Paris pada tahun hadapan secara percuma untuk RHBAM Premier Sales Convention 2018.