Invest atau Tidak?

Keadaan ekonomi semasa tidak menentu. Perlukah saya buat pelaburan dalam Unit Trust, Gold atau Property?Kalau ada duit banyak, better invest semua. Diversify kita punya investment. Semuanya bagus.

Pastikan kita invest duit yang kita tak mahu guna dalam tempoh 3 atau 5 tahun ke atas.

Property selalunya akan naik selepas 2-3 tahun. Especially apabila kita beli pada harga yang agak rendah seperti sekarang. Tetapi apabila terdesak, lambat untuk kita cairkan. Kalau kita nak guna sikit sahaja, kita tak boleh jual bahagian dapur sahaja, atau tangga sahaja… Kita kena jual terus.

Gold pun bagus. Apabila harga naik kita akan dapat untung. Naik cairkan atau gadaikan pun senang sekiranya terdesak. Tetapi perlu ingat, simpan gold tak ada dividen. Selagi harga tak naik selagi itu belum untung. Simpanan dslam gold hanya dalam satu komoditi, tidak diversify. Jadi untuk ada diversifikasi, kena invest juga kat tempat lain.

Simpan dalam Unit Trust.. Bagus invest ketika harga rendah. Apabila kita simpan lama, walaupun harga belum naik tapi kita dapat dividen. Unit berkembang setiap tahun. Apabila harga pulih, semua unit percuma dari pemberian dividen akan memberikan keuntungan yang banyak. Pelaburan dalam Unit Trust sudah diversify. Fund Manager akan sentiasa menukar portfolio pelaburan mengikut situasi semasa. Kalau terdesak kita boleh jual sedikit mengikut keperluan kita.

Andai ada wang lebih semua mode pelaburan di atas amat bagus. Tetapi kalau baru mula nak melabur, boleh cuba unit trust kerana simpanan permulaan boleh dibuat serendah RM500 sahaja untuk buka akaun. Pilihlah dana mengikut kesesuaian. Dana boleh dipilih berdasarkan volatility mengikut umur pelabur atau tahap risiko yang diingini.

Untuk tempoh masa sederhana, dalam waktu ekonomi tidak menentu ini boleh lah cuba Balanced Fund atau sukuk.. Tetapi untuk jangka masa panjang boleh labur dalam ekuiti kerana harga semasa yang rendah serta potensi pulangan jangka panjang yang lebih tinggi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *